Reflu tanısını nasıl koyuyoruz ?

TANI YAKLAŞIMI

Ayrıntılı hasta hikayesi ve muayene

Endoskopi (Gastroskopi)

Gerektiğinde uygulanan ikinci aşama testler:

PH metre (klasik-kateterli)
BRAVO ile PH metre (wireless-katetersiz)
Empedans ölçümleri
Manometre
Yutma borusu filmi
Karın ultrasonografisi

AYIRICI TANIDA DİKKAT !

Ülser, gastrit ve benzeri durumlar
Safra kesesi taşları
Astım hastalığı
Koroner damar hastalığına ait göğüs ağrısı
Fonksiyonel yutma borusu hastalıkları (Akalazya, tirbüşon yutma borusu, yaygın yutma borusu spazmı, skleroderma gibi)

Tanıda hastanın şikayetleri çok önemlidir.

Reflü tanısından ilk şüphelenen doktor bir kulak-burun-boğaz (KBB) , göğüs hastalıkları uzmanı ya da bir kardiolog ise  hastayı mutlaka bir reflü merkezine refere etmelidir.

Tanıda gastroskopi altın standarttır.

Gastroskopi ile yutma borusu ve midenin tamamı ve oniki parmak barsağının büyük kısmı ayrıntıları ile görülür. Herhangi bir ülser, gastrit, tümör ve kanser varlığını öncelikle ayırmak gerekmektedir. Endoskopi ile reflü’ nün varlığını ve kimi zaman da nedenini anlamak mümkündür. Örneğin mide kapakçık fonksiyonunu bozarak reflüye yol açabilen „mide fıtığının“ kesin tanısı da endoskopi ile olasıdır. Unutmamak gerekir ki ; reflü hastalığının oluşması için mutlaka mide fıtığı olması gerekmemekte ancak ilaçlara yanıtsız reflü ve buna eşlik eden büyük bir mide fıtığı da varsa bunun cerrahi tedavisi kaçınılmaz olarak gerekmektedir. Gene endoskopi, özellikle yıllardır reflüsü bulunanlarda yutma borusunun alt ucunda artık ciddi tahribat oluşmuş insanlarda parça almamızı sağladığı için de çok gerekli bir yöntemdir. Buradan parça alarak “Barrett” gibi bazı kanser öncesi durumları tespit edebilmek ve gecikmeden anti-reflü cerrahisi uygulayabilmemiz mümkündür. Bunun sonrasında hastanın şikayetleri ve endoskopik bulguların doğrultusunda ikinci aşama reflü testleri yapmak bazen gerekebilmektedir.