Anal fissür,BOTOX Mucizesi

GAZETELER

Anal fissür nedir?

İnsanda makat bölgesi çok fazla sinir ucu içerdiğinden oldukça hassastır.Genellikle zorlu dışkılamalar sonrasında gelişir.Makatta çatlak ya da tıbbi adı ile anal fissür,dünyada görülen rahatsızlıklar arasında ilk sıralarda geliyor. Hastalar dışkılarken şiddetli ağrı duyarlar. Sanki küçük cam parçaları çıkarıyormuş gibi hissederler. Ancak asıl ağrı dışkılamanın bitiminde ortaya çıkar ve saatlerce sürebilir. Kişiyi günlük yaşamından alıkoyacak kadar şiddetli olabilir. Hastalar utandıkları için doktora gitmek istemez,ancak iş ilerleyipte içinden çıkılmaz hal alınca ,mecburiyetten giderler.“Utandıran hastalıklar” arasında yer alan makat çatlağı, kış aylarında daha sık görülüyor. Kışın kabızlık şikayetlerinin artması başta olmak üzere birçok neden makat çatlağına yol açabiliyor.Anal fissür hastalığında . Botoks uygulamasıyla literatür bilgisi ile  her 100 hastadan ortalama 70’inin bu sorundan kurtulduğunu belirten Dr KAR,kendi serisinde bu oranın %80 in üzerinde olduğunu belirtti..
  • +
    Makat çatlağı (makat yırtığı, anal fissür) için Botoks tedavisi nasıl yapılır?

Ağırlıklı olarak kozmetik amaçlı kırışıklıkların tedavisinde yaygın olarak kullanılan Botoks veya Botulinum toksini, 1994 yılında Gui ve ark. ilk çalışmasından beri, makatta çatlak veya anal fissür vakalarında da kullanılmaktadır. Çatlak olan makat bölgesinde iç makat kasının (internal anal sfinkter) iki yanına 20-100 ünite (IU) Botoks enjekte edilir.

• +

Makat yırtığı (makat çatlağı, anal fissür) için Botoks tedavisinin avantajları nelerdir?

Makattaki çatlak ameliyatında sfinkterotomi adı verilen iç makat kasının kesilmesi işleminin gaz veya dışkı tutamama(bağırsak inkontinensi) gibi yan etkilerinden kaçınmak için geçici felç yaratan Botoks uygulaması, yaygın olarak gündeme girmiştir.
    Ameliyathane gerektirmez.
    İşlem sonrasında günlük aktiviteye aynen devam edilir.

• +
    Botoks, makat yırtığını nasıl tedavi eder?

Botoks veya Botulinum toksini 2-6 ay süre ile iç makat kasında geçici felç oluşturur ve bu dönemde makatta oluşan gevşeme ile dışkı daha rahat geçmekte ve makat çatlağı yada yırtığı vücut tarafından iyileştirilmektedir. Bu sürenin sonunda hasta diyetine dikkat ettiğinde Botoks enjeksiyonunu tekrarlamak gerekmez, ancak değişik çalışmalarda, Botoks tedavisi sonrasında, zaman içinde % 0-42 oranında nüks geliştiği bildirilmiştir.

• +
    Makat çatlağı (makat yırtığı, anal fissür) için Botoks tedavisinin başarı oranı nedir?

Genellikle, makatta çatlak durumunda hastaların % 70-75'inde, 20 ünite (IU) Botoks tedavisi ile tam başarı, % 20'sinde kısmi başarı (yakınmaların yarı yarıya azalması) elde edilir. Makatta çatlak sorunu olan hastaların % 5-10'unda ise Botoks tedavisi sonuç vermez. Değişik çalışmalarda Botoks tedavisi ile % 30-96 arasında başarı elde edildiği bildirilmektedir. Hastaya uygulanan Botoks dozunun 30 ünite (IU) olması durumunda, tedavi başarısının % 87'ye dek çıktığı bildirilmektedir.

• +

Makat çatlağında (makat yırtığı, anal fissür) Botoks tedavisi hangi hastalar için uygun değildir?

Gebeler
    Emziren lohusalar
    Makat fistülü varlığı
    18 yaştan genç olanlar
    70 yaşın üzerindeki hastalar (ameliyat için risk varlığında uygulanabilir)

• +

Makat çatlağında (makat yırtığı, anal fissür) Botoks tedavisi sonrasında ne tür sorunlar görülür?

Gaz ve dışkı kaçırma: % 10-18 oranında geçici süreli olarak gaz kaçırma ve % 10-15 dışkı kaçırma görüldüğü bildirilmektedir.
    Basur pıhtılaşması: Botoks tedavisi sonrasında % 5 oranında basur pıhtılaşması veya hemoroid trombozuna rastlanır.
    Grip bulguları: Diğer aşılarda da olduğu gibi, olguların % 3'ünde Botoks enjeksiyonu sonrasında, halsizlik ve bitkinlik gibi grip varlığında görülen bulgulara rastlandığı saptanmıştır.
    Makat kaşıntısı: Hastaların % 10'unda ''anal dermatit'' adı verilen soruna neden olur.

• +
    Makat yırtığı (makat çatlağı, anal fissür) için Botoks tedavisi başarılı olmazsa ne yapılır?

Makatta çatlak nedeni ile yapılan Botoks uygulamasından sonra, hastanın yakınmalarında 30 gün içinde bir düzelme olmazsa, kısmi başarı elde edilen yani yakınmaların yarı yarıya azaldığı hastalarda, ikinci bir seans Botoks uygulaması yapmak gerekebilir. Bu seanstan sonrada başarı elde edilmezse, cerrahi girişim veya ameliyat önerilir.

• +
    Makat yırtığının (makat çatlağı, anal fissür) tekrarlamaması için ne tür önlemler alınabilir?

Kabız olmamak için düzenli sağlıklı besinler tüketilmeli (sebze, meyve ve özellikle baklagiller) ve bol su (günde en az 8-10 bardak) içilmelidir. Bunlara ek olarak yapılacak düzenli spor aktiviteleri (örneğin yürüyüş) önerilebilir. Kahve ve alkol tüketimi azaltılmalıdır. Bu önlemlerle dışkılama alışkanlığı düzenlenebilir. Diyete dikkat edilmediği takdirde, makat çatlağının % 30-70 oranında tekrarladığı bilinmektedir. Ancak, bahsedilen diyete dikkat edildiği takdirde makat çatlağının (anal fissür) nüks etme oranının % 15-20 oranına dek azaltılabildiği bilinmektedir.
  • +
    Makat çatlağı (makat yırtığı, anal fissür) tedavisi için hangi doktora gitmelidir?

Makat çatlağı, makat yırtığı veya anal fissür için ameliyatsız tedaviler Genel cerrahlar tarafından gerçekleştirir. Ağırlıklı olarak makat bölgesi hastalıkları doktorlara, halk arasında makat doktoru, hemoroid doktoru ve basur doktoru olarak isimlendirilir ve Tıp alanında bu hekimlere proktoloji uzmanı, proktolog veya kolorektal cerrah adı verilir.
  •